
GP van Hongarije
29 juli 2021Pwoah wat een race in Groot Brittannië! Als we even door de eerste paar bochten heen gaan klonk het ongeveer zo:
Ivar: “Verstappen en Hamilton allebei weer goed weg! Bottas weer niet best. Lewis zit er goed op!”
Ellen: “Wat een acties van Max! Wellington straight is niet lang genoeg voor Hamilton. OOOOOOOOO Yes goed door Brooklands en Luffield. Hij gaat er…. $%*&**!@@#((!&#**!)”
Hoewel we niet van de censuur zijn, was de eerste keer Copse toch even een momentje wat niet zo camerageniek zou zijn geweest. De opluchting was voelbaar toen Max uit het wrak van de Red Bull kon komen en nog groter toen hij daarna zelf liep.
Gedrag
Lewis zat fout in Copse. Dat kunnen we vaststellen, want hij heeft een tijdstraf gekregen voor het veroorzaken van een ongeval. Je kunt het er mee eens zijn of niet. Ook kun je wat vinden van de hoogte van de straf. Ellen: “Ja, hij moet minimaal drie races aan de kant blijven en de schade aan de auto zelf vergoeden en, en, en….” Ivar: “Ja, dat kan. Of we moeten accepteren wat de FIA in dit geval voorschrijft en kijken hoe de regels nu zijn opgesteld en daar aan houden. Er is nu een aanvullend onderzoek aangevraagd door Red Bull en door de FIA aangegeven dat beide teams via een Zoom meeting voor de camera moeten verschijnen om meer inzicht te geven op wat er gebeurt is. Het is natuurlijk raar dat als je er iemand uit rijdt, je een relatief lage straf krijgt. Maar aan de andere kant: Hij is bestraft volgens de huidige regels. Mogelijk dat daar dus verandering in gaat komen met het aanvullende onderzoek.”
Verder zouden wij daarom vooral willen oproepen om ons de komende races als autosport fans op te stellen. Dat zijn mensen die naar een circuit toe gaan met de shirtjes, petjes en vlaggen van hun favoriete team of coureur en naast mensen met andere favorieten op de tribune kunnen zitten. Na afloop van de race, naast het circuit samen gaan BBQ-en en er een gezellig weekend van maken met een klein biertje op zijn tijd. Ivar zelf heeft in 2006 op een tribune met alleen maar in het rood uitgedoste tifosi gezeten met zijn Renault F1 petje op (Schumi streed in zijn Ferrari om de titel met Alonso in de Renault) en dat was prima! Sterker nog, er was een groepje Kimi fans die voor de start nog even voor de tribune een liedje met Finse vlag kwamen zingen en daar applaus voor kregen van iedereen.
Het zou fijn zijn als we dat kunnen behouden. Wat minder een kamp voor of tegen Max hebben (of Lewis als je dat er in wilt lezen) en genieten van de strijd op het waanzinnig hoge niveau waarop er nu gestreden wordt.
Ellen: “Zo, ben je klaar pastoor? We zouden het over zondag hebben.”
Hongarije
Back to the future dan maar. Komende zondag gaan we op het kleine en bochtige circuit nabij Boedapest een flink aantal van 70 ronden afleggen. De eerste grote prijs werd hier in 1986 gereden en in de eerste twee decennia was het circuit als een dwerg tussen reuzen. Vergelijk deze 4,3 kilometer eens met het oude Hockenheim of Spa Francorchamps die bijna twee keer zijn of waren en zeker ook qua topsnelheid het tegenovergestelde zijn van het kronkelende baantje. Je zou het bijna kunnen vergelijken met het straten circuit van Monaco, alleen dan met minder muren.
In het verleden waren de races ronduit saai te noemen op het vaak warme Hongaarse asfalt. De laatste jaren is het eigenlijk altijd wel een leuke race geweest. De eerste bochten na start/finish hebben heel veel mooie en spannende momenten laten zien. Max heeft op dit circuit ook een aantal momenten mee gemaakt die hij graag zou willen vergeten. Zo tikte hij hier ooit zijn teamgenoot aan in bocht 3 en schoot hij vorig jaar vóór de race al van de baan en hebben zijn monteurs een masterclass sleutelen onder druk laten zien.
Mercedes of de stieren
Lewis daarentegen heeft het vaak heel goed gedaan op deze baan. Zelf als hij niet de bovenhand had, zoals we de laatste paar jaar gezien hadden, bleek hij hier meer uit zijn auto te kunnen halen. Verder zou het circuit, met de vele bochten en grote vraag om down force, in de basis een Red Bull circuit kunnen zijn. De karakteristieken van de baan lijken dus in het voordeel van de Nederlander en het Brits/Oostenrijkse team te zijn. Dan is het nu natuurlijk belangrijk om te weten hoe Verstappen in het velletje zit na de high impact crash van vorige race. Fysiek moet het weer helemaal goed zijn, maar hoe zit dat mentaal?
Wij denken dat de crash wel eens de laatste rode lap is geweest die Red Bull nodig had om alles, maar dan ook echt alles uit de kast te halen. Misschien zou het nog wel het beste zijn voor de mannen en vrouwen uit Milton Keynes om tijdens het bezwaar de deksel op de neus te krijgen. Dat zou het teken “Alle registers open” nog wel eens kunnen zijn.
Wie is nummer drie?
Na de twee kemphanen, die wij allebei dit weekend weer vooraan verwachten, hebben we een heel groot middenveld. Welk team en welke coureur krijgen alles op de Sweet spot? Kijkend naar de baan dan is balans en grip belangrijk. Daarnaast zie je dat de laatste races bij een aantal teams er toch wel wat swung in gekomen is. Daarom denken wij dat Bottas en Perez goed om hun heen moeten kijken voor de McLarens en de Ferrari´s. Ferrari heeft afgelopen race natuurlijk al een top prestatie geleverd. Maar lijken ook meer en meer de snelheid te hebben gevonden over een ronde. En denk eens terug aan dat andere bochtige, technische baantje dit seizoen: Daar hadden we een Ferrari op pole en de andere op het podium.
McLaren is bijzonder constant dit seizoen met een lichte neiging naar voren. Mercedes heeft echt de upgrade nodig gehad van de vorige race om hun beste klanten team (de McLarens hebben natuurlijk de Mercedes brommer in het achter-onder liggen) voor te blijven. Norris heeft zelfs al laten optekenen dat hij als doel heeft om derde te worden in het kampioenschap dit jaar. En eerlijk gezegd, volgens ons kan hij dat nog halen ook.
Outsiders
Als outsiders op dit circuit kunnen we nog kijken naar Alpine. Alonso heeft lekker de gang er in bij de Renault avant la lettre. Hoewel dit op dit moment nog gaat om gevechten om in de top 10 te blijven tijdens de race. Ook laten de Alpines zich goed zien qua tijden in de trainingen. Het zijn nog geen punten, maar wel hoopvolle voortekenen.
En misschien is nog wel interessant om te kijken naar wat Schumacher dit weekend laat zien. Mick heeft namelijk altijd een tandje scheef in de auto gezeten en dat zou voor dit weekend worden opgelost. Daarnaast heeft zijn vader altijd gezegd dat het een Mickey circuit is waar we dit weekend racen. Al doelde hij op Mickey Mouse, maar misschien was dat een koosnaampje?
Voorspellen
Dit keer zijn Ellen en Ivar het redelijk met elkaar eens. Max zal alles willen doen om revanche te nemen op Hamilton en wij verwachten deze heren dan ook in deze volgorde over de meet. Dus 1. Max Verstappen en 2. Lewis Hamilton. De nummer drie hebben wij wel een kleine discussie over. Ivar verwacht dat Norris hier zal komen te staan. Ellen gaat voor Carlos Sainz.
Hoe dan ook hopen wij weer op een zeer spannende race. Hopelijk zonder controversiële ongelukken en weer een mooi autosport feest.
Amen.