GP Monaco

GP Monaco

20 mei 2021 2 Door guru

Dé Grand Prix der Grand Prix´s. De Race der Races. Dé race die iedere Formule 1 rijders op zijn palmares wilt hebben staan: De grote prijs van Monte Carlo. Het stadsstaatje waar de Ferrari coureur Leclerc vandaan komt en veel van de coureurs gaan wonen omdat dit wat fiscale voordelen met zich meebrengt, maar waar je ook een lieve duit voor je colaatje op het terras betaalt.

Unieke race

De eerste race in het kampioenschap van 1950 werd hier gereden. Sinds 1955 is het circuit niet van de kalender geweest. Zelfs niet toen alle circuits grotere uitloopstroken, grindbakken, veiligere barrières moesten plaatsen en de circuits steeds zwaardere veiligheidseisen kregen, bleef dit stratencircuit vrijwel ongewijzigd zijn plekje behouden. Want Monaco is gewoon Monaco. 73 Ronden lang kun je je als coureur geen fout permitteren. Inhalen is vrijwel niet mogelijk (hoewel Verstappen senior hier toch wel wat mooie inhaalacties heeft laten zien in zijn tijd). De kwalificatie is dan ook bijzonder belangrijk. Want je kunt misschien wel sneller zijn, als je er niet voorbij kunt, heb je daar natuurlijk geen ene sodemieter aan. Bottas zal dus wel een zware dag krijgen zondag, want laten we wel zijn: hij kan strakke rondes rijden, inhalen is niet aan de Fin besteed.

Full downforce

Dit was altijd een van de circuits waar de teams vroeger met speciale aeropacks kwamen. Net als bij Hockenheim en Monza. Maar was het bij deze supersnelle circuits de bedoeling om maar zo laag mogelijke weerstand te hebben, is het op dit krappe baantje de bedoeling dat de vleugels bijna als schutting kunnen dienen, om de boel maar een beetje op de baan te kunnen houden. Zeker de eerste rondes zal het zoeken naar grip zijn. De enige race waarbij de eerste en tweede vrije trainingen op donderdag in plaats van vrijdag zijn, omdat de bewoners op vrijdag nog even boodschappen moeten kunnen doen in de Monegaske buurtsuper. Dat dan ook zaterdag de baan weer vuil en glad is, nemen de teams voor lief om hier te kunnen schitteren.

Het circuit begint vanaf de start/finish over een soort van een recht stuk. Of stukje. De eerste bocht is altijd spannend. Het gebeurt niet zelden dat er hier een of meerdere coureurs wat van het extra vleugelwerk op de auto willen uitwisselen. Wat overigens vaak niet echt handig blijkt te zijn. Daarna kronkelt de baan omhoog en komen we bij een bocht waar Max een van zijn zeldzame fouten heeft gemaakt en na een krappe rechter bocht duiken we weer naar beneden. De F1 gladiatoren schieten langs de overbekende plekken, zoals de bocht Tabac, het casino, de tunnel en het zwembad. Natuurlijk ook de overbekende haven waar de luxe jachten liggen te pronken.

Altijd wat speciaals

Niet alleen de locatie is speciaal. Deze ronde in het kampioenschap wordt vaak door teams ook aangegrepen om een speciale uitdossing ten toon te spreiden. Zo liep er in het verleden een pitcrew als Storm Troopers en had de bijbehorende Red Bull auto een speciale paint job gehad vanwege de première van een Star Wars film. Dit jaar heeft McLaren een nieuwe uitdossing: Of eigenlijk een klassieke. De auto´s hebben de klassieke oranje McLaren kleur verruild voor een ook al zo klassieke Gulf uitmonstering. Ik moet zeggen, ik vind het er echt heel erg mooi uitzien. Ellen: “Nou, ik kan het niet mooi vinden. Het vloekt nog meer dan Yuki over de radio.”

The perfect storm

Het komende weekend heeft wel alles in zich om weer een spannende race te worden. Hoewel het waarschijnlijk wel een tactisch steekspel zal zijn. De balans van de auto, de downforce en het gevoel wat de coureur in de cockpit heeft is hier misschien nog wel belangrijker dan op ieder ander circuit op de kalender. Iedere fout wordt genadeloos afgestraft. Gezien het aantal safety cars wat we in het afgelopen seizoen al hebben gezien, is het komend weekend bijna wel een zekerheid dat we deze nu ook weer op de baan zullen zien verschijnen. Een van de vragen die dan direct naar voren komt is dan natuurlijk: Gaat Mazepin die meemaken of veroorzaken. Je zou bijna gaan denken dat als de jonge Rus een voetballer zou zijn geweest, dat er wel een onderzoek naar weddenschappen op het rijgedrag van deze rookie moet worden gestart, of worden er nog geen weddenschappen afgesloten op het uitvallen van hem?

Daarnaast hebben we natuurlijk de strijd tussen de nummers één en twee van het kampioenschap. Mercedes lijkt met Hamilton de bovenhand te hebben. Zeker met de agressieve strategieën die goed slagen met de Britse ster. Maar misschien heeft Verstappen dit weekend het voordeel, omdat de rode stier minder lang is dan de Duitse mobiel en het historisch altijd goed heeft gedaan op het krappe straten circuit. Daarnaast of daartussen hebben we natuurlijk nog de Finse tweede viool van Mercedes die in Spanje al een klein beetje liet zien dat hij enige frustratie niet kan onderdrukken in de huidige situatie. Tel daarbij op dat hij dit seizoen altijd wel plaatsen verloor bij de start en inhalen dus bijna niet mogelijk is in deze krappe straten. Volgens ons lijkt het er op dat er daarom in de kop en aan de staart van het veld heel veel spanning op de veld staat.

Laten Verstappen en Lewis dit keer ook voldoende ruimte voor elkaar? Blijft Bottas zijn frustratie de baas? Zal Nikita verder komen dan de eerste bocht? Deze onzekerheden lijken komend weekend voor de “perfect storm” te kunnen zorgen.

Voorspelling

Monte Carlo staat altijd al bekend om zijn Casino en dit jaar lijkt het op de baan ook wel het meest op een soort van roulette. Daarom komen wij er ook niet uit. We denken namelijk dat pace car meerder malen in actie zal moeten komen. De eerste keer in de eerste ronde. Daarnaast zit het middenveld zo dicht bij elkaar, dat het missen van een rempunt tijdens de kwali wel eens kan zorgen dat een auto die normaal makkelijk in de top 10 zouden kwalificeren, nu wel eens achteraan moeten starten. De tombola start dus echt op zaterdag middag en zal zondag zeker de nodige spanning meebrengen onder de helmen van de heren coureurs.

Wij verwachten toch weer veel van Verstappen. Zeker als hij het red om de auto op pole te zetten. Ook verwachten we dat Norris hier goed presteert in zijn nieuw uitgedoste McLaren. Zeker omdat hij van het team het vertrouwen heeft gekregen met een nieuw meerjarig contract. Ricciardo heeft de afgelopen race laten zien dat hij zeker niet afgeschreven is als snelle coureur. Alleen heeft hij er in zijn woonplaats een handje van om niet te presteren zoals hij graag wilt.

Perez heeft aan het begin van het seizoen gezegd dat hij vijf races nodig zou hebben om op snelheid te zijn. Wij geloven dat graag, maar zijn toch bang dat we deze ronde niet een ontketende Mexicaan zullen zien. In het middenveld zal het niet anders zijn dan aan de roulette tafel van het stijlvolle casino.

Top drietje Ellen? “1. Max natuurlijk! 2. Norris, hoewel hij in een lelijke auto rijdt en 3. Leclerc.”
Ik ga voor Max, Lewis en even wat geks: Gasly. Al was het alleen maar omdat we dan echt een gekke race hebben gehad.


Dit stuk is geschreven vóór de eerste vrije training.