GP Emilia Romagna (Imola)

GP Emilia Romagna (Imola)

14 april 2021 0 Door guru

Wat een race! Heb jij er ook zo van genoten Ellen? Ellen?

Ellen is nog even aan het verwerken wat er in Bahrein allemaal gebeurd is. En laten we eerlijk zijn, wie niet? Voor de onafhankelijke race fan was dit toch wel weer een grote prijs waar we van hebben kunnen smullen. Ondertussen mompelt Ellen nog iets wat lijkt op “gestolen” en “hij was er al voorbij vóór de bocht”.

Het mag duidelijk zijn dat Red Bull goed uit de startblokken is gekomen, maar Mercedes het toch net even beter voor elkaar had. Op pure snelheid had Max duidelijk moeten winnen. Dat belooft veel goeds voor de rest van het seizoen!

Het was een bijzonder spannende race met gevechten door het hele veld heen, behalve om de laatste plaats. Daar hoeven we het dit seizoen waarschijnlijk niet meer over te hebben, tenzij we weddenschappen af gaan sluiten wanneer de nieuwe favoriete coureur uit de Russische Federatie meer dan een ronde in de race mee doet.

Blauw/witte stieren en rake

Heel anders was het om naar de Japanse beginneling te kijken. Dat is dan gelijk dé coureur die wij voor het komende weekend tippen om een goede prestatie neer te zetten op het roemruchte Italiaanse circuit. Voor de start van dit seizoen heeft Yuki hier meerdere dagen mogen rijden in verschillende F1 auto´s uit voorbijgaande seizoenen. Daarnaast was Alpha Tauri afgelopen seizoen bijzonder sterk op twee van de drie Italiaanse circuits. In de race zouden deze blauw/witte stieren zich zomaar eens kunnen mengen om de strijd achter de top. Zie je het voor je? Tsunoda en Gasly die zich een weg banen door het veld en de inhaalacties die daar bij komen kijken. We zijn benieuwd of Pierre dit jaar goed met de (water)druk om gaat.

Sinds de eerste dag dat dit seizoen de auto´s het circuit op zijn gegaan hebben de teams het over de downforce, of het verlies daarvan door de aanpassing van de vloer. En natuurlijk over de “rake”. De rake is de hellingshoek van de auto ten opzichte van het asfalt. Als de voorkant van de auto heel dicht op de baan ligt en de achterkant van de auto juist heel hoog is, hebben we het over high rake. Het grote verschil in de benadering zie je vooral tussen Mercedes en Aston Martin die beide een lage rake hebben en Red Bulls en Alpha Tauri´s aan de andere kant. Waar in het vorige seizoen nog door Lewis werd geschertst dat de tijd van de Newey filosofie (de high rake) wel voorbij was, zien we nu dat juist de silberner Pfeilen moeite hebben door het gebrek aan downforce.

Titanenstrijd

Het is nu puzzelen en gissen wat dit gaat betekenen voor de komende grote prijs. Vorig jaar was Mercedes op vrijwel elk circuit oppermachtig. Hoewel Bottas in het afgelopen jaar een extra uitdaging had doordat hij een stuk van Vettels voorvleugel mee te torsen gedurende de race, wat nou niet bepaald zijn ronde tijden bevorderde. Ook kon hij een ontketende Verstappen niet achter zich houden. Maar uiteindelijk was het toch Hamilton die als eerste over de meet ging en Verstappen die eindigde met drie wielen omdat een van de banden last had van wat scheidingsdrang. Gaan wat dat nu ook zien of zijn de Bulls nog steeds hét te kloppen team?

De kampioenen van Mercedes willen maar al te graag dat een ander team de druk van snelste/beste op zich krijgt. Ten eerste zorgt dit er voor dat ze zelf minder druk hebben. Ten tweede lijken hun prestaties dan ook nog eens beter. Laten we wel wezen: het klinkt toch heel anders als Hamilton Max verslaat door een agressieve strategie, terwijl ze eigenlijk niet de snelste waren – dan dat ze weer een race gedomineerd hebben tot vervelens toe. Daar tegenover staat dat het Duitse team toch echt al jaren de klasse regeert en daarom nog echt wel het te kloppen team is.

Waar het nu op lijkt is dat we echt onze titanenstrijd hebben. Jaren hebben we er op gewacht. Jaren was Red Bull te slecht aan het begin van het seizoen om echt een aanval te plegen op de kop. En jaren zaten daar ook die Ferrari´s tussen met hun iets te potente motor. Maar nu hebben we ze toch echt tegenover elkaar staan. Lewis en Max, Verstappen en Hamilton. Branie en bekendheid? Komend weekend wordt er weer een hoofdstuk geschreven in wat een heerlijk epos lijkt te worden in de geschiedenis van de Formule 1.

Het moge duidelijk zijn dat Ellen verwacht dat uiteindelijk Max wint. Op zich is daar natuurlijk wel wat voor te zeggen. Geen een team in de huidige F1 kan tegen de ontwikkelkracht op van de Oostenrijkse Britten. In de afgelopen jaren werd het aan het einde van het seizoen dan ook altijd net iets spannender. Maar is dat ook zo als Mercedes dit jaar niet stopt met door ontwikkelen omdat ze dichter op de hielen worden gezeten?

Grip en tweede coureurs

Volgens ons wordt het extreem belangrijk wat de tweede coureurs gaan doen in de top teams. Sorry Valtteri en Sergio, maar meer zijn jullie voorlopig toch echt niet. Hoe indrukwekkend het opstomen vanuit de pitsstraat naar P5 van Perez uiteindelijk ook was en hoe indrukwekkend vooral het gebrek aan strijdlust van de Fin in de woestijn weer was, een echte bedreiging voor de kopmannen zijn ze (nog) niet. Wel denken we dat Perez er in de komende race weer een stukje dichterbij zal zitten. Vorig jaar bracht hij zijn Pink Mercedes nog op een verdienstelijke zesde plek thuis, maar ook die race heeft hij zich naar voren moeten vechten. Helmut en Christian zouden toch een stuk rustiger zitten als “Checo” zich in de top vier nestelt tijdens de kwalificatie.

Als er een ding duidelijk was in de afgelopen race, dan was het wel dat het team van Toto rustig bleef onder druk en dat het in het begin van het weekend al gezorgd hebben dat het in de race verschillende strategieën konden gebruiken, door eerder in het weekend banden te sparen. Daarnaast konden ze met beide coureurs de druk op Max houden waardoor er altijd een Mercedes voor hem kon komen als hij reageerde op de pitsstrategie van de Duitsers. Hoewel zelfs Jules de Korte kon zien dat Bottas dat niet ging worden. Dit weekend zullen we gaan zien of Red Bull ook hier een stap in heeft kunnen zetten. Want snel zijn is één ding. Een Grand Prix winnen van de regerend kampioen een heel andere. Deze race zal het belangrijk zijn om te zien of Mercedes weer wat van hun verloren grip heeft terug gevonden. Hebben ze dit niet? Dan verwachten wij toch echt de Rode stieren op de bovenste treden van podium.

Historisch momentje

Maar Imola, of Autodromo Enzo e Dino Ferrari, of de Grand Prix van Emilia-Romagna, of de vroegere Grand Prix van San Marino, of… Nou je weet wel, de eerste race in Italië van dit jaar is een bok hard circuit. Het is niet voor niets dat vijf coureurs uitvielen in 2020 (hoewel George dat wel heel knullig deed door linksaf te gaan achter de safety car, terwijl de rest rechtdoor ging). De baan is niet vergevingsgezind. Veel bekende coureurs hebben dit vrij letterlijk aan den lijve ondervonden. De grindbakken liggen nog ouderwets vlak naast de baan en dat geeft weinig ruimte voor fouten. Toch hebben we in voorgaande jaren gezien dat er hier hard geracet kan worden, al is het vaak beslist door door strategie.

Het hele circuit en de omgeving ademen autosport. Alpha Tauri heeft haar hoofdkwartier op een schamele 15 kilometer afstand en natuurlijk denken we terug aan dat weekend in 1994 dat vrijdags Barrichello naar het ziekenhuis ging na een zware crash en zaterdag en zondag inktzwarte bladzijden werden in de geschiedenis van de autosport met de dood van Ratzenberger en Senna.

Voorspelling

Van het verleden kunnen we nooit winnen en zoals de wijlen Murray Walker placht te zeggen: ‘If’ is F1 spelt backwards. We denken dat het ene gaat gebeuren en uiteindelijk worden we ingehaald door de realiteit. Ook dit weekend hebben wij beide hoge verwachtingen van Red Bull. Zeker als Perez zich goed kan kwalificeren, zullen zij de wedstijd domineren. Mercedes krijgt dan dit weekend om te laten zien dat ze een strijd met twee coureurs ook aan kunnen. Wij denken unaniem dat Valtteri dit niet bij gaat houden en langzaam weg zakt in het veld. Dat maakt natuurlijk een podium van Max, Perez en Lewis.

Na de twee topteams verwachten wij de reserve stieren in een glansrol dit weekend. Pierre zal een mooie vierde plaats scoren en hoewel wij denken dat Yuki de sterren van de hemel zal rijden, zou hij zomaar eens zijn Waterloo kunnen tijdens een van de inhaalpogingen die hij zal proberen. Alonso zal vanuit zijn blauwe Alpine nog veel terugdenken aan zijn races tegen Schumi senior op deze baan. Het is te hopen voor deze veteraan dat hij niet met Mick zal moeten vechten, want dat zou dan om een van de laatste plaatsen gaan. Eerder zien we hem strijden met de andere oud kampioenen Vettel en Raikkonen. Het is dan natuurlijk wel te hopen dat Vettel dit keer snapt dat als hij stuurt een ander niet van richting verandert, maar zijn bolide van koers wijzigt.

Dan zijn er natuurlijk nog de McLarens, de Ferrari´s die samen met de eerder genoemde Tauri´s, Alfa Romeo, Alpines en Aston Martin nu het middenveld vormen. Dicht op de hielen gezeten door Williams. Door dit waanzinnig grote middenveld is de race een soort van autosport equivalent geworden van mikado. Alleen al daarom zitten wij, sorry dat zeg ik verkeerd. Alleen al daarom zit Ivar aan de tv gekluisterd gedurende het weekend. Ellen is alleen maar blij als Max het zondag goedmaakt door nu wel te winnen.