GP Bahrein-28 maart 2021

GP Bahrein-28 maart 2021

20 maart 2021 2 Door guru

Ben jij er weer klaar voor? Het nieuwe seizoen staat weer voor de deur en dit jaar start het een keer niet voor dag en dauw in Australië. Als we naar het nieuwe seizoen kijken is een van de woorden die bij ons naar binnen schiet: Kort.

Ellen: “Kort?!? Kom nou! een seizoen met 23 races wat eindigt net voor de kerst kun je toch niet kort noemen?”
Ivar: “Puntje voor jou Ellen. En lekkere binnenkomer. We hebben het nog niet eens over de auto´s gehad en je corrigeert me al.”

Ik zal uitleggen wat ik bedoel. In het verleden voelde de winter eindeloos lang. Vanaf oktober was er geen GP meer en werd het vaak doodstil rondom de teams. Nu was de laatste race van 2020 in december. Een korte winter dus. Daarnaast was het winter testen altijd langer. Nu was het teruggebracht naar een korte driedaagse stint op ook nog eens het kort(er)e circuit van Bahrein in plaats van Barcelona. Als ik er zo eens over nadenk… Ook de budgetten van de teams worden gekort. De voorbereidingstijd voor nieuwe coureurs is kort. De bodemplaat van de Formule 1 auto is ingekort…

Ok! Ik zie Ellen nu al langzaam naar het kookpunt gaan, dus laten we het vooral gaan hebben over wat we tijdens de korte (geintje Ellen) winter test hebben gezien en wat we denken over de aftrap van het seizoen.

In Nederland zijn we natuurlijk gek op Max. Alles wat Red Bull is, wat er voor zorgt dat Max kan scoren is fantastisch. Ellen is, naar eigen zeggen een van de grootste fans van Max. Uiteraard is alles wat tegen hem is dan ook direct aartsvijand numero uno bij de Orange Army en dat geldt zeker voor Ellen. Voor het legioen is het klip en klaar en wordt Max dit seizoen kampioen, Ellen is alvast haar Max is 2021 kampioen aan het uitkiezen.

De tests van Red Bull gingen goed. De snorrende Honda gaf een welkome schop in de rug als het nodig was. De nieuwe teamgenoot van Verstappen, Sergio Perez, wist het zelfs al voor elkaar te krijgen om zo hard te slipstreamen dat de motorkap van zijn Red Bull aparte vleugeltjes kreeg.

Sergio Perez wist het voor elkaar te krijgen om zo hard te slipstreamen dat de motorkap van zijn Red Bull aparte vleugeltjes kreeg.

De net niet goed gesloten motorkap van Sergio was gedurende het testen wel het enige wat ogenschijnlijk niet goed ging bij de Honda-bulls-on-steroids. Ze waren uiteindelijk de snelste en daarmee natuurlijk ook favoriet voor in ieder geval de topplaatsen van de komende race. Maar wat is er dan gebeurt de Duitse heer en meester van de sport?

De zilveren (of zwarte zo u wilt) pijlen hebben er alles aan gedaan om hun auto verborgen te houden voor de camera en vooral de andere teams. Geen filmdag voor de test zoals bijvoorbeeld Aston Martin, Ferrari, Williams, Alfa Romeo, Red Bull, Torro Rosso, Alpine en McLaren hebben gedaan. Ook tijdens de presentatie waren er veel teams die gedeelten van de auto blokkeerde, maar vooral het team van Wolff liet een groot gedeelte van de auto bedekt. Maar hebben ze daar wel verstandig aan gedaan?

Bottas heeft van de winter nog een commando training gedaan, maar de eerste ochtend van testen kwam hij niet verder dan zes hele ronden. Net als het klantenteam Aston Martin is Mercedes een hoop tijd kwijt geraakt door een versnellingsbak die niet mee wilde werken.

Het Duitse team heeft in de afgelopen jaren al vaker moeite gehad in de woestijn en is dat wat we nu ook zien en verdwijnen ze hierna weer aan de horizon? Of zijn dit de scheuren in de organisatie of zien wij bij de start van het seizoen weer een Merc die zo solide als een tank is en waar de Woestijnvos trots naar de overwinning zou zijn gesneld? Toch verwacht vooral Ivar dat Hamilton gedurende het seizoen zal laten zien dat hij uit het juiste race hout is gesneden. Ook al heeft het dan een net iets te fancy pak aan.

Ellen is ondertussen een slinger van zelf uitgeknipte rode stieren stieren aan het maken en heeft de eerste overwinnings-zoom-meeting gepland voor komende zondagavond. Champagne met Red Bull, is dat een goede combi?

Als we verder naar de grid kijken is het dit jaar wel een line-up om van te smullen! Leclerc en Sainz mogen de lans breken voor Scuderia Ferrari. De Prancing Pony hoopt dit jaar weer van zich af te kunnen bijten met de nieuwe brommer. Op zich zag het er al stukken beter uit tijdens de test dan alles wat we vorig jaar van het bekendste F1 team hebben gezien. Al vonden wij de Jockeys van Alfa Romeo nog wat indrukwekkender. Kimi en Giovinazzi hebben zeer solide hun rondjes kunnen draaien en wij vonden de auto stabieler ogen dan hun grote Italiaanse broeders.

De laatste Ferrari renstal verwachten wij vooral ook als laatste op de uitslagenlijstjes dit jaar. Haas is het haasje. Met twee rookies in de cockpit en de Stars & Stripes ingeruild voor een Russische vlag, brengt Gene Haas wel een grote naam terug in de koningsklasse, maar of het ook een kroonprins is, valt nog te bezien. De jongste Schumi maakt, na een indrukwekkende tweede seizoenshelft in de F2 van 2020, zijn entree op het hoogste niveau. Hij doet dit samen met het Russische zorgen kindje Nikita Mazepin. Nikita heeft wel wat mooie resultaten behaald in de opstart klassen en is daarom niet alleen maar boven komen drijven door de centjes van papa, maar of hij het zonder deze steun had gehaald? Hij is ook zeker niet van onbesproken gedrag. Op en naast de baan wist hij de aandacht op zich te vestigen. En in dit geval met name de negatieve. Het was dan misschien ook niet vreemd dat na de bekendmaking van alle coureurs bij de teams van 2021 het gewilde stoeltje die van reservecoureur van Haas is. De verwachting is namelijk dat Mazepin al snel voldoende strafpunten gaat halen om een paar GP´s als toeschouwer te mogen dienen.

De Aston Martin met Stroll (soms waanzinnig snel, maar op andere momenten doet hij ons denken aan Pinky, van Pinky and the Brain) en natuurlijk Seb Vettel, doen in ieder geval mee om de strijd om de mooiste auto van het veld. Is dit ook de auto waarmee Seb zijn gram gaat halen? Wij hopen het, maar makkelijk zal het niet worden. Wij verwachtten dat zij in een heel close gevecht zullen komen met de McLarens van Ricciardo (Held!) en Norris (ook een held!). De strijd om de leukste coureurs gaat in ieder geval naar de oranje bolides. Tijdens de tests waren wij onder de indruk hoe snel en stabiel ze nu al waren met een nieuwe motorleverancier (die toevallig wel de beste motoren van het veld maakt, maar het moet er wel even in passen). En dan die diffuser! Wat gaat dat ze de eerste wedstrijden helpen?

De Britse sub-toppers zullen zeker worden bestreden door het Anglo-Fransozische Alpine. De Renaults die zijn ondergedompeld in een blauw bad van racehistorie zien er sterk uit. Daarnaast kijken wij reikhalzend uit naar de terugkeer van Fernando Alonso. Dé coureur die het Schumi senior lastig kon maken en eind vorig jaar al het team naar zijn hand begon te zetten. Ocon staat daarom nu al een beetje in de schaduw en zal zeker moeten oppassen dat de sluwe Spaanse senior hem niet verslindt.

Maar wat dacht je dan van Alpha Tauri? Gasly die vorig jaar een schitterend antwoord gaf op zijn demotie van het grote Red Bull door de thuis grand prix van het kleine Italiaanse team op zijn naam te schrijven. Dit jaar wordt de snelle Fransoos bijgestaan door Yuki “The Rookie” Tsunoda. De nieuwste Boy Wonder vanuit Japan waar wij nu al van staan te kijken. Eigenlijk is het de enige coureur waarvan Ellen ook zegt dat hij misschien, naast Max, ook wel goed is. Tijdens de test was hij de laatste middag ineens zomaar tweede snelste coureur op de baan. Met slechts 1 tiende van een seconde achter de tijd van mister Verstappen in de normaal veel snellere rode stier. We weten natuurlijk niets van de afstelling en belasting van de auto´s, dus daarom is het op zich even indrukwekkend als nietszeggend. En we hebben gezien dat Yuki stiekem zijn DRS al ver voor de normale DRS zone opende, waardoor hij in ieder geval op de rechte stukken veel snelheid en tijd heeft gewonnen, maar phoe wat hopen wij te kunnen smullen van deze Honda protegé!

Als laatste komen we dan bij de hekkensluiter van het afgelopen kampioenschap. Claire is voor het behoud van de Williams naam in de sport voor enkele jaren in quarantaine gezet en het is duidelijk dat er sinds de overname van de rijke investeerders een positievere wind door het team waait. Met Russel en Latifi beide weer terug achter het stuur hebben de investeerders laten zien dat ze kiezen voor stabiliteit en ervaring. Daarnaast hebben ze Jenson Button ook nog eens aangetrokken als adviseur voor het team. De bandenstylist en kampioen van weleer zal zeker niet achter het stuur gaan zitten, maar kan misschien helpen om het team op een race gerichte manier te professionaliseren. De ervaring die de twee coureurs in de F1 hebben opgedaan zal hen zeker helpen om voor Haas te komen dit seizoen.

Hoe verwachten dat wij de eerste race dan zal verlopen? Wij verwachten dat Max de te kloppen man zal zijn in de eerste race. Naast dat Mercedes het de afgelopen jaren wisselend heeft gedaan op het warme circuit, hebben zij ook altijd moeite als ze in verkeer komen. Zeker Bottas die ook nog eens graag rijdt in een wat meer vergevingsgezinde auto dan de Mercedes nu lijkt te zijn. Omdat we het niet helemaal eens worden over de top drie hebben wij ze even gesplitst en vind je hieronder.

Ellen: 1. Max Verstappen 2. Sebastiaan Vettel 3. Sergio Perez

Ivar: 1. Max Verstappen 2. Lewis Hamilton 3. Lando Norris

Let the games begin!